Ugrás a tartalomhoz
máj. 06. 2013

3. Tankold fel az örömmotort (és ne hagyd, hogy kifogyjon a benzin)

Az emberi agyat leginkább egy motorként lehet elképzelni, ami boldogsághormonnal üzemel. Ha menet közben nem termelődik elegendő boldogsághormon, és kívülről sem pótolják, akkor a motor egyre rosszabb hatásfokkal működik, és végül leáll. A te motorod sem fog működni, ha nem kapsz állandó utánpótlást -- és erről neked kell gondoskodnod.

Az aspiknál gyakori probléma a szorongás és a szélsőséges hangulatingadozások. Ezek nagymértékben rontják a hatékonyságot, ezért keress olyan módszereket, amikkel a nagyobb kilengések esetén is harcképes állapotban tudod tartani magad. Elsősorban olyan módszereket javasolnék, amik nem tudatos szinten hatnak, hanem a tudatos szintet megkerülve közvetlenül az agyműködés mélyebb rétegeit célozzák meg – ilyen pl. a zene, a meditáció, a szelíd ill. kontrollált vegyi megoldások. (Gyógyteák, gyógykapszulák, vagy ha már tarthatatlan a helyzet, akkor fordulj orvoshoz, és keressetek együtt olyan gyógyszert, ami működik, és amitől nem leszel zombi, hanem használható állapotban maradsz.) Ahogy egyre jobb állapotba kerülsz, úgy egyre kevésbé lesz szükség ilyenekre, mert az agyad megtermeli magának azokat a biovegyszereket, amikkel magától is egyensúlyban tud maradni.

A fentieken kívül vedd számba azokat a hobbikat, SI-ket és más szabadidős tevékenységeket, amik jobb kedvre derítenek – és csináld őket. Ne érdekeljen, hogy ezeket a kikapcsolódási formákat mások mennyire tartják szociálisan elfogadhatónak – a lényeg az, hogy te személy szerint jobban érezd magad tőlük. Az is gyakori probléma, hogy az ember elcseszi az idejét mindenféle instant szórakozással (internetezés, fórumozás), és a végén a mélyebben, alaposabban kikapcsoló szabadidős tevékenységekre nem marad idő. Ezért fontos a szabadidős tevékenységet is kontrollálni.